Eerste dagen in het IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Lizzy Hutten - WaarBenJij.nu Eerste dagen in het IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Lizzy Hutten - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in het IOP

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

12 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Jambo allemaal!

De eerste dagen op het IOP zitten er al weer op, wat een indrukken allemaal!

Dinsdagochtend ging om 6 uur onze wekker, omdat we een lange busreis naar het IOP voor de boeg hadden. Om half 8 zou Valencio ons ophalen en uiteindelijk stond hij om 8 uur voor de deur, best op tijd voor Afrikaanse begrippen. Om 9 uur zou de bus vertrekken maar het was super druk onderweg naar het busstation dus om 5 voor 9 stonden we nog in de file voor de ingang. Gelukkig was ook hier de echte vertrektijd een half uur later, dus we waren ruim op tijd! De busrit zou 7 a 8 uur duren en na 7 uur waren we dan eindelijk in Ilula Masukanzi. Daar stonden Annelies, Tamari en Annika ons al op te wachten en we werden super hartelijk ontvangen. Eenmaal aangekomen op het IOP werden we even rondgeleid, konden we ons even opfrissen en konden we aanschuiven bij het diner. Na het diner gingen de weeshuismeisjes voor ons zingen en dansen om ons welkom te heten, erg leuk om zo ontvangen te worden!

De woensdag stond in het teken van het bezoeken van verschillende projecten. ’s Ochtends heeft 1 van de andere vrijwilligers ons de preschool laten zien. Hier hebben we bij de jongste kinderen (2,5 tot 4 jaar) een les meegemaakt. Eerst werden we ontvangen met gezang. 1 van de kinderen stond voor de klas en zong het voor en de rest van de klas zong het na. Erg bijzonder om te zien hoe zo’n klein kindje al voor zo’n grote klas staat te schreeuwen en zingen. Daarna kregen de kindjes Engelse les, de juf liet een kleurpotlood zien en noemde de kleur en alle kindjes schreeuwden het heel hard na. Hierna mochten ze lekker naar buiten en kregen ze wat te eten. Buiten vonden ze ons erg interessant en hadden we aan elke hand 2 kinderen hangen, die haast ruzie kregen om wie onze hand vast mocht houden. Om 11 uur waren de kinderen vrij en zijn wij weer teruggegaan naar het IOP. Na de lunch hebben we met Tamari een bezoek gebracht aan de high school, waar nog volop geklutst en verbouwd werd. Na deze wandeling hebben we nog even met de jongste meisjes van het weeshuis gespeeld en was het tijd voor het diner.

Donderdagochtend zijn we met de Dala Dala (zo’n klein afrikaans busje waar veel meer mensen in gaan dan eigenlijk zou passen) naar Iringa gegaan om onze vrijwilligersvisa te regelen. De eerste Dala Dala was vol, maar in de tweede konden we wel mee. Wij moesten in het gangpad staan en toen we langs een politiepost reden moesten we op onze hurken gaan zitten, zodat het leek alsof iedereen zat.. Alsof die politie gek is? Lijkt mij dat die ook wel snappen dat wij toch echt niet zitten, maar we konden gewoon doorrijden dus dat zal dan wel niet.. In Iringa hebben we bij Neema Craft gegeten, waar ze westers eten serveren en waar alle werknemers doof zijn. Om te bestellen moet je dus ook alles op een briefje schrijven en deze afgeven. Erg lekker om even daar te hebben geluncht! Na terugkomst op het IOP gingen Denise en ik even kijken bij de matron die de jongste meiden aan het badderen was. Zij vond het echter wel handig als wij dat zouden doen, dus daar stonden we dan; geen idee wat we moesten doen, met 8 jonge meiden om ons heen die gewassen moesten worden. Het was wel heel erg leuk om zo even contact te hebben met die meiden, al spraken we toch hun taal eigenlijk niet.

Gisterochtend ben ik met twee vrijwilligers meegeweest naar de preschool, waar zij een herhalingsles EHBO gingen geven. Best verassend hoeveel die allerjongste kinderen onthouden hadden van de vorige lessen! ’s Middags was het tijd voor de markt, die 1x in de zoveel tijd gehouden wordt. Alle vrijwilligers nemen vaak spullen mee vanuit Nederland voor het IOP, welke op deze markt verkocht werden. De medewerkers van het IOP mochten op de markt dingen kopen en daarna zouden de spullen naar de IOP shop gaan. Ze hadden van te voren gewaarschuwd dat het een gekkenhuis zou zijn, maar dit had ik echt niet verwacht. Toen de deur open ging, stormden alle medewerkers tegelijk naar binnen en renden richting een koffer. Blijkbaar zijn de koffers erg gewild, omdat ze hier geen kasten hebben en al hun spullen kunnen opruimen in deze koffers. Ik heb met verbazing staan kijken hoe hard ze op de spullen af renden en met hoeveel spullen ze het IOP weer verlieten. ’s Avonds hebben we nog even met de jongste meisjes spelletjes gedaan en hebben we die naar bed gebracht. Daarna hebben we een film gekeken met de oudste meiden. Het was erg leuk om te zien hoe ze op bepaalde dingen in de film reageerden en hoe gefocust ze waren op de film!

We hebben al gelijk onze eerste uitnodiging voor een IOP bruiloft te pakken. In november gaat er iemand van het IOP trouwen en daar mogen alle vrijwilligers bij zijn. Erg leuk om een keer een bruiloft mee te maken!
Vandaag komt er een of andere fakken met een vrijheidsvlam naar Ilula, wat niet vaak voorkomt en we zijn uitgenodigd om hier vanmiddag bij te zijn. De rest van de dag zijn er geen verplichtingen dus we kunnen een beetje aanrommelen en met de meiden spelletjes doen. De komende week zijn er twee feestdagen waardoor iedereen vrij is en ga ik twee dagen op Safari, dus het echte werk gaat pas over een week beginnen!

• 12 Oktober 2013 - 11:41

Marian:

Hoi Lizzy
    Wat heb jij al veel beleefd in die korte tijd.
    Heel erg leuk om te lezen.
    Veel sucses daar en hou ons op de hoogte.
    Groetjes van ons.

• 12 Oktober 2013 - 11:57

Kim:

Gaaf Liz. Safari ben benieuwd! Veel plezier nog x

• 13 Oktober 2013 - 14:39

Dorry:

Hoi Lizzey,

Klinkt allemaal fantastisch. Maak je veel foto's? En verlang je al naar een warme douche?

• 13 Oktober 2013 - 18:39

José:

Hoi Liz,

Leuk om je belevenissen te lezen, ondanks dat ik het al van je gehoord had.
    Ben wel heel benieuwd naar de foto's. Ik hoop dat er snel een mogelijkheid is dat je de foto's kunt plaatsen.
    Doeg!!xx

• 14 Oktober 2013 - 08:27

Paula:

Hey Lizzy
    Fijn om over je belevenissen te lezen. Ook leuk om te lezen hoe je in korte tijd overal al bij betrokken wordt en dat je gelijk 2 feestdagen en een bruiloft meepakt. En dan de safari.....
    Ben benieuwd naar je foto's, geniet ervan!ú

• 16 Oktober 2013 - 22:12

Betty Koldenhof:

Hallo Lizzy, leuk dat het allemaal lijkt te lopen zoals de bedoeling is.En wat een indrukken krijg je te verwerken zeg, mooi maar wel heel vermoeiend lijkt me!Je hebt al heel wat beleefd en fijn dat het goed gaat ......We wachten op ,t volgende verslag, succes en geniet ervan!
    groetjes van Betty